Techniki na świadomy sen

Istnieje wiele technik na świadomy sen. Dzięki niektórym z nich możesz uzyskać od 2-5 snów jednej nocy. Świadome sny mogą zdarzyć się jeden po drugim. Pamiętaj, że nieważne ile byś miał snów ważne byś je zapamiętywał. Nie ma też technik, które działają najlepiej. To osobista rzecz każdego z nas, która technika sprawdzi się w naszym przypadku najlepiej. Zachęcam do wypróbowania każdej, aż trafisz na tą najlepszą dla Ciebie. W tym wpisie przedstawię Ci tylko kilka z nich.

 

WBTB

Technika WBTB (Wake-Back-To-Bed). Polega na obudzeniu się po kilku godzinach snu, rozbudzenia umysłu i ponownym położeniu się spać.

Sposoby na wykorzystanie tej techniki:

  1. Połóż się normalnie spać, wcześniej nastawiając budzik na 4/5/6 godzin snu (dla przykładu – jeśli na co dzień śpisz 6 godzin to lepszym rozwiązaniem może być obudzenie się po 4,5 godziny niżeli 4/5 jest to indywidualna sprawa zależna od naszego cyklu spania). Wstań z łóżka ale nie ruszaj się zbytnio – chodzi o to byś rozbudził umysł nie ciało. Pozostawaj rozbudzony przez 15-45 minut – możesz w tym czasie poczytać książkę ale nie przeglądaj telefonu i nie włączaj światła jeśli jest zbyt jasne – dobrym rozwiązaniem będzie lampka lub niebieskie światło. Połóż się spać. Następnie:

1.1. Po prostu zaśnij nie myśląc o niczym.

1.2. Przypomnij sobie to co Ci się właśnie śniło i zacznij sobie to wyobrażać aż do zaśnięcia.

1.3. Powtarzaj sobie „będę świadomy, że śnię” [jest to połączenie WBTB z MILD]

2. Nie wstawaj z łóżka, pozostań rozbudzony przez krótki czas 1-2 minuty i zaśnij korzystając z wyżej wymienionych metod.

 

Opis techniki w formie poradnika tutaj

 

MILD

Technika MILD (Mnemonic Induction of Lucid Dreams) jest to najbardziej znana metoda na uzyskanie świadomego snu. Jej popularność wzięła się z jej prostoty. Polega na przypomnieniu sobie w czasie snu, że śpimy.

Jak wykorzystać tę technikę?

Połóż się tak jak zawsze do łóżka, oczyść swoje myśli i powtarzaj sobie w myślach z pełną świadomością „będę świadomy, że śpię” lub „chce uzyskać świadomość podczas snu” – powinna to być Twoja ostatnia myśl przed zaśnięciem, powtarzaj ją tak długo aż Ci się dobrze utrwali. Jeśli w trakcie powtarzania zdania w myślach będą Cie zalewać inne myśli to odpuść sobie i spróbuj następnym razem – zasypianie na siłę to słaby pomysł, może wytworzyć presja która w ogóle nie pozwoli Ci zasnąć.

 

Opis techniki w formie poradnika tutaj

 

WILD

Technika WILD (Wake Initiation of Lucid Dreams) jest jedną z trudniejszych ale za to skuteczniejszych metod. Polega na bezpośrednim przejściu do snu bez utraty świadomości – dla początkujących osób brzmi bardzo zachęcającą lecz wymaga 100 procentowego przyłożenia się do niej i zdecydowania – piekarz nie wyciąga chleba w połowie twierdząc, że ten chleb będzie niedobry najwyżej będzie słabej jakości.

4 podstawowe fazy:

  1. Relaksacja – na początek musisz odpowiednio się zrelaksować, odprężyć. Możesz w tym celu skorzystać z technik relaksacyjnych, nagrań mp3 czy też słuchając swojej ulubionej muzyki – nie tylko spokojna muzyka relaksuje zwłaszcza jeśli takiej nie lubisz – słuchasz metalu? A może hard rocka? Słuchaj go i teraz jeśli pomoże Ci to w relaksacji.
  2. Dziwne doznania/uczucia – możesz doświadczyć różnego rodzaju uczyć takich jak, np. uczucie unoszenia się, falowania, zapadania się, uczucie ciepła/chłodu – są to rzeczy których podczas normalnego zasypiania nie są odczuwane ponieważ zasypiamy zbyt szybko.
  3. Paraliż senny – zjawisko polegające na nałożeniu swego rodzaju klatki na Twój organizm, która ma na celu chronić Twoje ciało przed ruchami wykonywanymi podczas snu. Jest to oznaka, że Twoje ciało już zasypia i jesteś coraz bliżej snu.
  4. Hipnagogi – tak naprawdę to nie sam paraliż senny a hipnagogi są przyczyną nieprzyjemnych doznań. Jest to stan, w którym zaczynasz widzieć mimo, że masz zamknięte oczy, zaczynasz słyszeć mimo, że znikąd nie dobiega żaden dźwięk, zaczynasz czuć mimo, że nic tak naprawdę Cię nie dotyka i odczuwasz czyjąś obecność w swoim pokoju. Tak przez wielu jest postrzegany paraliż senny w połączeniu z hipnagoami, tak naprawdę jest to znak, że nasz umysł zaczyna zasypiać a zarazem jest to ostatni krok by wejść do świata snów. Zjawisko to będzie takie jak opisane wyżej lub przemkniesz przez nie jak każdej nocy – wszystko zależy od Twojego nastawienia!

 

Opis mojego WILDa tutaj

 

To 3 z wielu technik na uzyskanie świadomego snu – inne opisze w kolejnym wpisie! Mam nadzieje, że któraś z tych technik okaże się dla Ciebie owocna!

 

 

 

Arkadiusz Lewandowski.

1 Udostępnień

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

8 komentarzy “Techniki na świadomy sen”