Technika WBTB

WBTB (Wake-Back-To-Bed) – technika polegająca na przespaniu kilku godzin, obudzeniu się i ponownym pójściu spać. Często nazywa się tą technikę pomocniczą ponieważ łączy się ja z innymi technikami.

Opis techniki

Przed położeniem się spać, nastaw budzik na 4-6 godzin. (Sam musisz ustalić optymalny czas dla siebie. Jeśli obudzisz się zbyt zmęczony – zaśniesz. Jeśli obudzisz się zbyt wyspany – nie zaśniesz.) Połóż się normalnie spać i zwyczajnie zaśnij tak jak robisz to na co dzień. Po usłyszeniu budzika obudź się. Możesz pójść się napić lub do toalety, ale staraj się przy tym nie napinać zbytnio mięśni. Przede wszystkim chodzi tutaj o rozbudzenie świadomości ale z tym też nie możesz przesadzić. Jedną z lepszych opcji, którą możesz zrobić jest czytanie. Jeszcze lepsze będzie czytanie o świadomych snach. Możesz też otworzyć swój dziennik snów (o ile takowy posiadasz) i zapisać w nim to co Ci się przed chwilą śniło. Możesz też porobić TR (testy rzeczywistości). Słuchanie muzyki, też jest dobrym rozwiązaniem lub słuchanie audiobooka (najlepiej o świadomych snach).

Wykonuj te czynności przez minimum 15 minut, do maksymalnie 45 minut. Jeśli po 15 minutach poczujesz delikatną senność lub poczujesz, że Twoje powieki zaczynają delikatnie opadać a po ich zamknięciu najchętniej już byś ich nie otwierał – połóż się spać. Pozycja powinna być wygodna i taka przez, którą nie obudzisz się po niedługim czasie z uczuciem odrętwienia, którejś z kończyn. Zaśnij normalnie, możesz też zastosować tutaj autosugestie i powtórzyć w myślach kilkukrotnie „będę świadomy, że śnię’. Świadomy sen masz gwarantowany.

Możesz też po przebudzeniu rozbudzać świadomość przez 2-3 minuty i położyć się od razu spać z myślą o tym, że chcesz świadomi śnić. Możesz w tym czasie wykonać jakieś trudne dla Ciebie zadanie matematyczne lub po prostu poświęcić ten czas na zapisanie tego co przed chwilą Ci się śniło.

Polecam tę technikę osobą, które dopiero zaczynają swoją przygodę jak i tym z dłuższym stażem. Technika ta daje zazwyczaj minimum jeden świadomy sen. Jeśli po ponownym położeniu się spać będziemy spać kilka godzin świadomych snów może być kilka.

Jeśli pierwszego dnia nie doznałeś świadomego snu, nie zniechęcaj się. Pierwszy świadomy sen może pojawić się dopiero po kilku dniach.

 

Arkadiusz Lewandowski.

0 Udostępnień

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *